Vajon lehet esélye a fizznek a Temu ellen?

Shopizz, nyugizz, csomizz… Fülbemászó, de ha többször hallja az ember már-már kissé frusztráló.

De mi is az a fizz? Milyen hatása lehet a magyar e-kereskedelmi piacra, milyen esélyei vannak az eMag, Alza és Temu mellett, és mit tanulhatunk ettől az új ekereskedelmi szereplőtől?

Ebben a cikkben az üzleti és marketing szempontból elemezgetjük az új webáruházat, de igyekszem az általánosan is bemutatni, hogy mindenki hasznos infókkal legyen gazdagabb a végigolvasása után.

Mi az a fizz.hu?

A fizz.hu Magyarország legújabb e-kereskedelmi platformja, online piactér. A fizz mögött az OTP Bank Zrt és és annak teljes ökoszisztémája, az OTP Ecosystem Kft áll. Ügyvezetője Szőcs András és Fischer András. Szőcs korábban a MOL ekereskedelmi vezetője is volt. A fizz termékportfólióját leginkább elektronikai termékek alkotják.

Mikor indult útjára a fizz hu?

Szőcs Andrásnál már a MOL-nál töltött éveiben megfogalmazódott egy olyan online supermarket ötlete, mint a Kifli.hu. A MOL FMCG, azaz gyorsan forgó fogyasztási cikkeket értékesített volna. Ez a terv nem jött neki össze akkor a tomboló enegiaválság miatt, az OTP-nél azonban végre zöld utat kaptak tervei.

A fizz.hu 2023 nyarán indult útjára. Első körben csak az ott dolgozók számára majd később a közeli hozzátartozóik is kipróbálhatták a webshopot, amolyan teszt jelleggel.

Hogyan működik a fizz.hu és miben más, mint a többiek?

A többi ekereskedelmi szereplőhöz képest, mint az eMag, Alza, pepita stb. a fizz más üzleti modellt képzelt el magának. Az előbb felsorolt cégek, amolyan hibrid modellt folytatnak. Ez azt jelenti, hogy rendelkeznek saját maguk által forgalmazott termékkörrel. Ez ebben az esetben úgy működik, hogy ha látják, hogy egy-egy termékre van kereslet és jól szerepel máshol – mondjuk egy kisebb webshopban – akkor ők is hozzáadják a termékportfóliójukhoz. A nagykerek ezeket a termékeket természetesen sokkal olcsóbban tudják eladni. Minél nagyobb szereplőre gondolunk ez annál inkább igaz és annál olcsóbban is értékesíthetik a terméket. Az eMagra korábban jellemző volt például, hogy akár a beszerzési ára alá is levitte egy-egy termék árát, majd miután kiszorult a kiskereskedő webshopja a piacról, fel tudta ismét vinni a termék árát.

Ezzel szemben a fizz tisztán piactérmodellben gondolkodik. Ez azt jelenti, hogy a platformnak nincsenek saját termékei, kizárólag third party árut, vagyis a kereskedőpartnerek termékeit közvetíti online platformként, saját raktárlogisztika nélkül. Ez egy sokkal kedvezőbb környezet a piacnak. Ugyanazt a terméket több partner is kínálja, a vásárló nemcsak a terméket, hanem magát a kereskedőt is értékelheti, a verseny pedig jótékonyan hat az árakra. Ez a fajta megközelítés egyedi a magyar piacon.

Miért lehet jó jó a vásárlók számára?

A fizz nagy előnyből indul, hiszen a tőkét, és az ügyfélszolgálatot is az OTP biztosítja. A cikk megírása idején a fizz.hu árai nagyjából hasonlóak a nagy elektronikai üzletek, mint a mediamarkt vagy az euronics és az online piacterek (emag, alza) árai. Egy iPhone 15 Pro 256 GB pl. 480 és 499 ezer Ft között mozog ezeken a felületeken. A fizz előnye a kiterjesztett ügyfélszolgálat lehet, amit elég erősen kommunikál is a cég és, amit az OTP esetében is megszokhattunk. 

Mindemellett az OTP márkanév sem elhanyagolható, hiszen bizalmat tükröz. Az OTP mobilappot és simplet rengeteg ember használja és potenciálisan egy olyan webshopban is hamarabb meg fognak bízni, ami mögött egy nagy és kiforott piaci szereplő áll. Az elmúlt időszakban ezzel szemben rengeteg panasz megfogalmazódott az OTP-vel szemben, főleg akkor, mikor kiszivárgott több ezer Simple felhasználó adata egy támadás következtében. Az ilyen esetek könnyen megingathatják a bizalmat.

Miért lehet jó a kereskedők számára egy újabb online marketplace?

A kereskedők, akárcsak az eMag-on vagy az árukeresőn megjelenhetnek egy bizonyos díj fejében termékeikkel. Piachoz, reklámhoz és forgalomhoz juthat tehát a kereskedő. Az árukereső esetében ez a megjelenési díj viszonylag magas mégis vannak olyan webshopok, amelyek a forgalmuk és a bevételük tisztán ebből a csatornából származik. A fizznél – legalábbis kezdetben – mindenképp alacsonyabb díjakat kell majd fizetni, hogy versenybe tudjon szállni a régi szereplőkkel. (A fizz egyébként az árukeresőn is hirdet). Ez egy újabb lehetőség lesz a kereskedőknek szemgolyók elé kerülni és skálázni az üzletüket.

Mire alapozza a fizz az üzleti stratégiáját?

A fizz az üzleti stratégiáját három lábra alapozza:

  1. A kereskedők számára nyújtott megjelenési lehetőség, amely valószínűleg előfizetéses alapon fog működni
  2. A termékeladások
  3. A vásárlóknak nyújtott áruhitel

Milyen marketinget folytat a fizz?

A fizz.hu webshopjának kezdőoldala

Láthatjuk tehát, hogy a fizz az OTP-s háttérnek hála erős tökével rendelkezik. Ez a marketingstratégiájukban is megmutatkozik, hiszen TV-s reklmákampányokat folytat, az árukeresőn hirdet, PPC kampányokat futtat és még sorolhatnánk. Azt viszont látni kell, hogy nem jellemző az a fajta agresszív marketing, mint a Temu-ra. Valószínűleg az üzleti modelljük sem kedvez ennek, hiszen ők nem fillérés termékeket árulnak, amikkel minden egyes kulcsszóra meg tudnának jelenni, ami létezik a Googleben.

A nagyközönség számára a fizz március óta érhető el. Ekkor még csak soft-launchról beszélhettünk. Szőcs már akkor kijelentette, hogy hosszabb távú, fokozatos bevezetési stratégia mentén fejlesztenek és kommunikálnak tovább. 

Tehát a halkabb kommunikáció tudatos lépés volt számukra, főleg azért, mert egy nagy márka nevével piacra lépni presztízskérdés és nagy felelősségtudatot igényel. Ettől függetlenül kis idő múlva, a korai tesztek eredményei után várható lesz a tűzijáték. 

Hogyan nézhet majd ki a fizz kommunikációja?

  • Első fázis: fokozatos, halk kommunikáció. A kereskedőpartnerek felvétele a hálózatba.
  • Második fázis: Erősebb kommunikáció, a piac figyelmes meghallgatása, folyamatos tesztelés. (TV-s reklámok, árukeresőn hirdetés, online felületek használata)
  • Harmadik fázis: Aggresszív kommunikáció, hogy a piaci részesedést növeljék, megszerezzék a piaci vezető szerepet.

Mit tanulhatunk a fizz reklámjából?

Idegesítő, de annál inkább fülbemászó és amikor kérdeztem mástól, hogy hallotta-e, akkor ugyanezt a visszajelzést kaptam. Le merem fogadni, hogy ez volt a célja az ötletgazdának. Beszélj róla, mond el mennyire idegesít és még az is tudni fog róla aki nem látta. Így lehet vírusként terjeszteni egy márkanevet.

A reklám célja, hogy érzelmeket váltson ki a nézőből – legyen az pozitív: öröm, inspiráció, büszkeséget okozó vagy negatív: frusztráció, harag vagy félelem. A piacra való belépésnél az ilyen megoldások hamar elérik a céljukat, mégpedig azt, hogy megismerje a nagyközönség a márkát. A virusmarketing iskolapéldája.

Ha már rég itt a Temu és jön a fizz is, jó ötlet magyarországon 2024-ben webshopot indítanod?

A fizz piacralépése előtt részletes piacelemzést végzett. A Forbesnak adott interjúban a fizz egyik döntéshozója elmondja – “Magyarország az ekereskedelemben alulfejlett, bőven van még mit fejlődnünk, mind kosárértékben, mind tranzakciószámban”. Az ekereskedelem globális szinten, de egyébként itthon is évről-évre nő. Mielőtt megválaszolnánk a kérdést, ahogyan korábban is taglaltuk, azt látni kell, hogy a fizz mögött óriási méretű tőke, jogi háttér, kifinomult ügyfélszolgálat és egy több milliárdot érő márkanév is csücsül.

Ami a Temu-t illeti a vásárlók nagyrésze mára már tudja, hogy a Temura miért menjenek. Olcsó és egyszerű kütyüket keresnek, olyan termékeket, amiknél kevésbé számít a minőség és ha tönkremegy fél év alatt akkor sem bánja. Az ilyen jellegű termékeket értékesítő mezei webshopokra továbbra nincs szükség itthon, ezt a szegmenst nagyszerűen lefedi a Temu.

Hogyan lehet nyereségesnek lenni webáruházzal itthon?

Egy jó ötlet a lehető legfontosabb. A niche piacokon megjelenni legtöbbször könnyebb és kevesebb a tőkeigény. Fontos, hogy vállalkozóként jártas legyen az ember a könyvelésben és a marketingben.

Manapság nem lesz nyereséges egy vállalkozás marketing-tagadó” szemléletmóddal, ami Magyarországon a cégvezetőkre leginkább jellemző. Már az alapvető üzleti fogalmak hiánya is jellemző a vállalkozók nagyrészére. A SEO, illetve a PPC készségek megléte alapvető feltétel. Ha ezekhez nem értünk, masszív összegeket kell majd otthagynunk marketingügynökségeknél.

A webshop elkészítésére manapság rengeteg megoldás létezik. Egyre népszerűbbek az összekattintgatós, bérelhető webshop motorok, az elindulás legtöbbször nem igényel programozói tudást. Persze egy több száz termékes webshophoz már kelleni fog programozói segítség.

Ráadásul a Social Commerce (közösségi kereskedelem) „korában” már weboldalra sincsen szüksége cégednek, hogy az interneten kereskedjen. A közösségi média csatornák (Fb, Insta shop funkció) lehetőséget adnak, hogy közvetlenül a profilunkból adjunk el a követőinknek. Zero technikai tudásra van szükséges, hogy egy ilyen shopot berendezz.

A személyes brand szerepe vagy már meglévő márkanév kihasználása.

Nem szabad elfelejteni, hogy a fizz úgy próbál meg betörni a piacra, hogy az OTP márkanevét lovagolja meg, ezáltal gyorsabban tud célokat elérni. Ez a stratégia nem újkeletű jelenség. Egyre több influencer foglal állást egy márka mellett vagy indít saját márkát, ezzel hátszelet biztosítva az újonnan indított márkának. Ha neked nincs még egy felépített követőtáborod, amit ki tudnál használni, akkor érdemes elgondolkodnod az influencer marketingben. 

Az influencer marketing egy hatékony módja annak, hogy felhívjuk a figyelmet a márkánkra. Azonban ahelyett, hogy a követőszámokra figyelnénk, érdemes figyelembe venni az influencer hitelességét. Ökölszabály, hogy minél kisebb követőtábora van egy gondolatvezérnek, annál hitelesebb és annál több követőt tud meggyőzni, cselekvésre ösztönözni.

Ne legyenek senkinek kétségei. Webshopot indítani 2024-ben itthon legalább akkora kihívást jelent, mint egy fizikai vállalkozást és korántsem a gazdagodj meg gyorsan tipusú lehetőségek közé tartozik, azonban a fent említett készségekkel és egy jó ötlettel továbbra is meg lehet szerezni a digitális piac kisebb-nagyobb szeletét.

 

Borítókép forrása: fizz.hu Facebook oldal

Szólj hozzá!