Te használod ezeket a marketing eszközöket vendéglátósként?

Ha vendéglátással, illetve turizmussal foglalkozol és hosszútávon gondolkodsz itt az ideje diverzifikálnod az értékesítési stratégiádat!

Míg az idősebb generáció szívesebben bíz meg utazási irodákat utazásaik szervezésére, addig a fiatalabb generációra már jellemzőbb, hogy saját maga szervezi. A fiatalok legtöbbje egy OTA-nél (Online Travel Agency, ilyen a Booking.com külföldön vagy itthon a Szállás.hu), de egyre jellemzőbb, hogy közvetlenül a szállásadónál foglal, hiszen általában így jár pénzügyileg a legjobban.

Egyre kevesebb szüksége van az összekötőkre, így aztán az a turisztikai egység jár a legjobban, aki hatásosan használja az online marketing eszközöket és meglovagolja a trendeket.

Ebben a cikkben megmutatom hogyan hajthatod saját malmodra a vizet az online marketing segítségével. Nézzük milyen lehetőségeid vannak!

1. Influencer marketing ma már az egyik leghatásosabb turisztikai marketingeszköz

Manapság rendkívül egyszerű egy jó ajánlatot találni nyaralásra. Még csak keresni sem kell. Tele van velük az internet. Akár a socialt tekerjük, akár fórumokon keresünk úticélt, akár a szállásközvetítő platfromokon böngészünk.

Egyre kevésbé hiszünk a reklámoknak. A személyes történetek és vélemények felértékelődése hatalmas teret adott az influencereknek, travel bloggereknek és az ismerőseinken kívül tőlük fogadunk tanácsot a leghamarabb ha a nyári úticélunkat fontolgatjuk.

Miért az influencer marketing a legnépszerűbb marketingeszköz a turizmusban?

Az instagram az elsőszámú közösségi média csatorna a turizmusban (Itt fogyaszthatók a leggyorsabban a tartalmak az összes sm csatorna közül és a vendéglátásban a képek és a videók a legjobban működő médiatartalmak)

2. Közösségi média és a felhasználók által generált tartalmak (user generated content) szerepe felértékelődik

Az influencer marketing jól működik. Ezzel szemben a felhasználók másik fele a kevésbé megrendezett, autentikus tartalmakat keresi. Azok a tartalmak, amikben hétköznapi emberek szólalnak meg is jól szerepelnek. Ez megmagyarázza a mikro-influencerek miért tűnnek hitelesebbnek a nagyokkal szemben.

Hoztam pár érdekes statisztikát a közösségi médiáról a turizmusra vonatkozóan:

  • Az utazási élmények megosztása a leggyakrabban posztolt tartalom a közösségi médiában.
  • Az utazni vágyók 69%-a az interneten és közösségi médiában leírt kritika alapján választja ki úticélját.
  • Az utazók az utazásuk alatt leggyakrabban éttermekről (65,2%) informálódnak az interneten.
  • Az utazók több, mint fele leírja a véleményét az utazása után. (Reddit fórumokon, Fb csoportokban)

Ezek az adatok azt támasztják alá, hogy a pozitív benyomások és élmények nagyrésze reklámot is jelent a vendéglátónak.

Fontos megjegyezni, hogy az utazni vágyók a virtuális közösségeket (Fb csoportok, Reddit) és tematikus közösségi oldalakat (TripAdvisor) jóval megbízhatóbbnak tartják, mint a turisztikai blogokat, habár utazásuk előtt ezekből is aktívan tájékozódnak.

A közösségi média előnyei a turizmusban

  • Közvetlenül érintkezhet a vállalkozás a leendő vendégeivel
  • A leendő vendégek gyorsabban juthatnak aktuális és releváns infohoz, véleményeket olvashatnak, átláthatóbb döntéseket hozhatnak
  • Azonnali visszajelzést kaphat a potenciális vendég a kérdéseire

Az igazság nulladik pillanata

Ahhoz, hogy a mezei közösségi média fogyasztóból vendég legyen több folyamat vezet. 

Mindenekelőtt kell, hogy meglegyen benne az utazási vágy. Magától értetődőnek tűnik, de azért fontos leírni, mert ebben a fázisban is fontos a UGC, hiszen a felhasználói tartalom az ötletek merítésére is szolgál, segít felkelteni benne az utazási vágyat.

Ha megvan a vágy, utána az igazság nulladik pillanata következik azaz, hogy elkezd információt gyűjteni. Ilyenkor szintén képbe jön a UGC, hiszen az információt az interneten ezekből gyűjtik a leggyakrabban (Fórumokon, mint pl. Reddit, Közösségi médiában és az online utazási irodák weboldalairól). Ezek együttvéve egyébként felerősítik egymás pozitív hatásait. 

A UGC-nek fontos szerepe van az alternatívák leszűkítésében is. A felhasználók csak az információgyűjtés után böngészik a vállalat által készített tartalmakat. 

Láthatod tehát, hogy mennyire fontos a UGC tartalom a turizmusban, hiszen egy amolyan szűrőként is működik az online foglalások esetében.

UGC-re te is ösztönözheted a felhasználókat

Első és legfontosabb, hogy a vendéglátó egységed kiemelkedő élményt okozzon a vendégnek. Ebben az esetben a vendégek legtöbbször maguktól is megosztanak egy-egy értékes momentumot. Azonban ha ez nem történik meg te is megkérheted őket, hogy osszák meg pozitív élményeiket.

  • Vagy megkérhetsz véleményvezéreket (influencereket) is, hogy próbálják ki a szolgáltatásaidat ők pedig egy alkotnak egy hiteles véleményt az átéltekről
  • Aktívan válaszolhatsz a felhasználók kommentjeire, ezáltal kiválthatod, hogy más kommentelők is megosszák az élményeiket

Mely csatornákat érdemes használni vendéglátóhelyként?

  • Virtuális közösségek, online fórumok a részletes tudásmegosztásra, akár a vendéglátóhely, akár a vendégek által, amit fel lehet használni a vendégélmány javítására: Reddit, Fb csoportok
  • Mikrotartalmakra fókuszálva: Fb, Instagram (képek, Reels, Story-k), TikTok, Pinterest

3. A lokális keresésekkel (Google Business Profile optimalizálás) foglalkozni elengedhetetlen

A tapasztalataim szerint vendéglátó egységet üzemeltetni az egyik legnehezebb vállalkozás. Legyen 10 tényezőből 9-ből csillagos ötös, a vendég úgyis amiatt az egy rosszabb dolog miatt fog károgni. (Mondjuk, hogy 1 óra helyett 1 óra 10 percet kellett várnia a rendelésére.)

A szórakozóhelyek, éttermek, hotelek szempontjából az egyik legjobb dolog, amit tehet a digitális térben azaz online reputáció menedzsment. Az egyik legfontosabb amire érdemes figyelni az a vendéglátó egység Google Cégem Profilja (külföldön a Tripadvisor is jellemző). Az egyik ügyfelemnél én is tapasztalom, hogy a lokális keresés, a Google Cégem optimalizálás életbevágó üzleti szempontból.

A vendég szemszögéből egy étterem kiválasztása legtöbbször a következő módon történik: Amikor vacsorázni szeretne leggyakrabban beüti, hogy “best restaurants in X city”. A keresést követően olyan éttermeket talál, amiknek rengeteg jó értékelése van. Az értékelések minősége és mennyisége az első szűrő, a második pedig a képek étterem imázsáról és az ételek esztétikájáról. Fontos még a saját weboldal és annak kinézete is.

Az utazási döntések esetén a megkérdezettek leginkább a szolgáltatások értékelését veszik figyelembe, de fontos a saját weblap is. A kutatás azt is igazolta, hogy oda kell figyelni a szolgáltatóknak a fogyasztói értékelésekre, mert az utazást tervezők jellemzően elolvassák az online véleményeket is az utazás szervezésekor. Ezért is nagyon meglepő, hogy a szállások mindössze 63%-a felkészült, a lemaradóknak pedig nincs, vagy nem megfelelően használható a weboldala, ennél fogva az elindított foglalások 73%-a elveszik. (Forrás)

Naív lenne azt hinni, hogy egy-egy vendéglátó egység jó értékelései pusztán a nagyszerű kiszolgálásból, a finom ételekből és az étterem jó asztoszférájából fakad. Persze ez a legfontosabb, de – ahogyan az üzleti világra jellemző, hogyha nincs CTA, kevesebb a konverzió – ha nincs cselekvésre ösztönzés azzal elveszíthetjük az értékelések felét is akár. Ennek okán a jó értékelésű éttermek elvárják a pincérektől, hogy vegye rá a vendéget, hogy értékelje őket hiszen így tudnak a legjobban kitűnni a tömegből.

Az értékelések gyűjtésére a legegyszerűbb megoldás a Google Értékelésgyűjtő kártya. Persze az akkor hatásos ha vagy mindenkinek van ilyenje a pincére közül, ami azért zsebbe nyúlós vagy olyan vendéglátó egység vagy ahol te saját magad érintkezel a vendégeiddel.

A kérdőíves megkérdezés eredményeként elmondható, hogy minél egyszerűbben lehet véleményt nyilvánítani, annál többen fogják használni a véleményezés lehetőségét. (Forrás)

4. A VR (Virtual Reality), mint turisztikai marketingeszköz

lány vr maszkban megéli az utazási élményeket

A VR használata a külföldön egyre népszerűbb, mert képes hangsúlyos érzékszervi és érzelmi élményt nyújtani.

Bár hazánkban még bőven nem terjedtek el a virtuális séták, egy pár helyre már jellemző a használata. Bár kontraproduktívnak tűnhet egy tanulmány szerint a turisták akkor is megnéznének egy attrakciót ha elérhető lenne virtuális formában.

Egyre több szolgáltatás létezik, amelyik kedvezményes áron készít múzeumok, szállodák, szórakozóhelyek, vendéglátó egységek számára virtuális betekintőt, ami úgy tűnik vevőcsalogató lehet hiszen segíti a turistát a tervezés során vagy a végleges döntés meghozatalában és mivel kevésbé elterjedt itthon akár versenyelőnyt is jelenthet.

Sikeres példák a VR használatára a turizmusban

  • A Thomas Cook légitársaság a Manhatten-i helikopteres repüléseinek 360 fokos felvételeit kínálta VR túraként az érdeklődőinek.
  • A Mariott Hotel VR élményeket kínált a vendégeinek a szobáikban, ezzel növelve az elégedettséget. A vendégek 3 különböző helyszínre is eljuthattak.
  • Egy Tokyo-i vállalat pedig repülőgép szimulációkat kínált azoknak, akik soha nem utaztak még repülőn.

Lehetséges példák a VR marketingre a különböző turisztikai szektorokban

  • Egy tengerparti üdülőhely virtuális túrát kínálhat, amely bemutatja a hely tájait, az óceán hangjait és az egzotikus illatokat, hogy az érdeklődők valóban érezzék a hely atmoszféráját.
  • Egy szállodalánc VR bemutatókat kínálhat a szobáiról és szolgáltatásairól, lehetővé téve a vendégek számára, hogy előre megtekintsék, milyen élményben lesz részük.
  • Egy múzeum VR élményeket kínálhat, amelyek segítségével a látogatók virtuálisan bejárhatják az ősi civilizációk kiállításait és tanulhatnak a történelmi eseményekről.

5. A jövő vendéglátóhelyeinek egyre fontosabb lesz az adatvezérelt döntéshozatal

Az olyan foglaló felületek, mint a Wolt vagy a Foodora kétirányú kommunikációt folytatnak. Az éttermekhez és a vendégekhez is kommunikálnak és össze kötik őket. Mindkét fél az ügyfelük.

A cápák közöttben múltkor egy olyan startup szerepelt, ami a vendéglátóegységek megreformálásra törekszik. A NeerY nemcsak hirdető felületet és online foglalási lehetőséget biztosít az éttermek számára, mint ahogyan a Wolt és a Foodora, de rengeteg adatot szolgáltat az éttermeknek a felhasználók érdeklődési köréről, és ebben rejlik az egyedisége. Big Data-val segíti a felületükön jelen levő vállalkozásokat.

A NeerY-nek hála az éttermek olyan információhoz juthatnak, amivel pontosabb döntéseket hozhatnak, tökéletesen személyre tudják szabni a foglalási folyamatot, a kommunikációjukat és összességében a vásárlói élményt, így exponenciálisan gyorsabban fejlődhetnek. Nem akarom elbagatellizálni a dolgot, de ha amit ígérnek az igaz, akkor egyáltalán nem túlzás ilyeneket állítani.

Zárszó

Jelen cikkben rengeteg lehetőséget érintettünk, amit egy turisztikai vállalkozás be tud építeni az online marketingjébe. A turisztikai vállalatoknak egyre növekvő versenyben kell helytállniuk úgy, hogy közben az internethasználók magatartása folyamatosan változik és az online marketing eszköztár is egyre széleskörűbb. Már egy-egy eszköz használatával tapasztalhatunk eredményeket és versenyelőnyhöz juttathatja vállalkozást. Ahhoz azonban, hogy egy vendéglátó egység hosszútávon profitábilis maradjon gondosan megtervezett online marketing stratágiát kell alkalmaznia.

Források

*INFLUENCER MARKETING A TURIZMUSBAN – TRENDEK ÉS GYAKORLAT – Kovács András – Lőrincz Attila – Papp Vanda – Veres István

Turisztikai információgyűjtés és élménymegosztás a közösségi média korában – Iványi T.

https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/JTF-01-2020-0004/full/html

https://mize.tech/blog/4-well-thought-examples-of-virtual-reality-in-tourism/

https://amara-marketing.com/en/travel-blog/examples-use-social-networks-hotels/

Szólj hozzá!