A legfontosabb digitális és online marketing trendek 2024-ben

Nincs könnyű dolga a marketingszakmának 2024-ben.

Fokozatos büdzsémegvonások, leértékelődés, megszorítások, kedvezőtlen társadalmi megítélés sújtja a szakmát, sőt, itthon továbbra is sok negatív áthallás övezi.

Egy olyan a környezetben kell helytállnia a cégek marketingdivízióinak, amelyben a digitális tér folyamatos fejlődésével a fogyasztói trendek is folyamatosan változnak.

Ebben az átfogó cikkben igyekszem olyan új online marketing trendeket mutatni, de olyan örökzöld lehetőségeket is szemléltetek, amikkel érdemes képben lenned és amik közül ha csak egyet is a gyakorlatba ültetsz egy lépéssel biztosan a konkurencia elé kerülhetsz.

Remélem élvezni fogod a cikket. Igyekeztem olyan információkat összegyűjteni, amiket máshol nem találsz meg.

Hogyan változik a fogyasztók magatartása a digitális térben?

Az online térben a fogyasztók nem azonnal hozzák meg vásárlói döntéseiket. Erre a jelenségre az a logikus magyarázat, hogy egyre több lehetőségük van információhoz jutni az interneten keresztül. 

Míg a fizikai vásárláskor jellemzőbb az impulzusvásárlás, addig online utánannézhetnek a termékek összetételeinek, összehasonlíthatják az árakat, olvashatnak a márkák társadalmi kezdeményezéseiről. 

A végső döntést a legtöbb esetben csak részletes informálódás után hozzák meg. A stabil márkakép kialakítása emiatt rendkívül fontos. A fogyasztó részese akar lenni, meg akarja élni a vásárlói folyamatot. 

A fontosabb döntések, nagyobb értékű vásárlások meghozatalakor ahhoz a márkához fordulnak a vásárlók, amikben a leginkább megbíznak, így az ár másodlagos szerepet játszik. 

A legtöbb fogyasztó tisztában van a vállalkozások, sok esetben aggresszív értékesítési stratégiáival is, ami már nem zavarja őket, ha az ajánlat kedvező számukra (lásd Temu).

Álvásárlás, egy újkeletű vásárlói jelenség

Leginkább a fiatalabb generációra jellemző, hogy bár aktívan végigmennek a vásárlói folyamaton, ezt azért teszik, mert szórakoztató számukra, de végső soron nem vásárolnak. 

Jellemző rájuk, hogy a digitális platformokon hosszú kivánságlistát (wishlistet) készítenek, a fizikai üzletben pedig felpróbálják a terméket, sőt még ki is posztolják közösségi médiára… azonban a vásárlás elmarad

Ezt a jelenséget sok márkatulajdonos úgy próbálja saját malmára hajtani, hogy “try it before you buy it” lehetőséget ajánl a vásárlóinak, ezzel egy bizonyosfajta hitelességet is tükrözve. 

A fiatalabb generáció azonban nem rendelkezik magas vásárlóerővel és vásárlói ösztönei kielégülnek a “virtuális vásárlással” ezért ennek a stratégiának alkalmazásának a eredményessége vitatott.

Globális megatrendek az online marketingben

Vizualitás növekvő hatása: videós formátumok térnyerése az írott szöveggel szemben

A felgyorsult világ, a TikTokosodás az online marketingre is jelentős hatással van. Az olvasás jelentősége, a lexikális tudásra való igény nagyon úgy tűnik háttérbe szorult. Neil Patel szerint a keresőoptimalizálásban az egyre rövidebb szövegek dominálnak, a közösségi médiában pedig a videós tartalom.

egy érdekes statisztika a tinédzserek olvasási szokásairól

A tinédzserek egy harmada egyáltalán nem olvas könyveket.

A videó 2024-ben dominál a médiaformátumok között. A videó lehetővé teszi a nézők számára, hogy személyesen kapcsolódjanak a márkához. Az ok a kötődésben keresendő. Látják a márka mögött álló embert. A videó ráadásul több érzékszervet is stimulál egyszerre, aminek hála könnyebben felkelthetjük az érzelmeket és olyan tartós kapcsolatokat építhetünk ki a nézőkkel, amire semelyik más médium nem képes.

Videómarketinget folytatni tehát minden vállalkozásnak ajánlott, bár költségesebb a gyártása, mint az írott szövegé. A videó leiratot se felejtsük el, hiszen jobban átlátható és skimmelhető és mindig lesznek olyan olvasók, akik az írott tartalmat preferálják.

Környezettudatosság

Az elmúlt időszak egyik legnagyobb marketing trendje a zöld marketing, amely a cégek környezetre gyakorolt hatásával foglalkozik. A fogyasztók elvárják a vállalkozásoktól, hogy mind a termékfejlesztés során mind pedig a kommunikációban prioritásként kezeljék a fenntarthatóságot. Éppen ezért a zöld marketing nemcsak a szabályozási szervezetek nyomására adott válasz, de stratégiai lépés is. Hogyan építhető be a környezettudatosság a marketingbe?

Termék és csomagolás: Egyre több cégnek kell a termékeiket fejleszteni úgy, hogy azok ne ütközzenek környezetvédelmi irányelvekbe, mindemellett a termékfejlesztés is gazdaságos maradjon. Kommunikáció szempontjából is lényeges kérdés, hogy a vállalatok milyen arányban kommunikálják a termékeik környezetre gyakorolt előnyeit, anélkül, hogy ez a termék főbb jellemzőinek kiemelésének a rovására menne.

Környezetvédelmi szervezetekkel, csoportokkal való együttműködés: Az egyik leghatékonyabb módja annak, hogy kiemelje a vállalat a környezettudatosság melletti elköteleződését, ha a környezetvédelmi szervezetekkel vagy csoportokkal karöltve kampányokat hirdet. Ez mind a környezetvédelmi társulások számára előnyös, hiszen egy új réteg felé kommunikálhatja tevékenységét, a vállalat pedig hitelesebbnek pozícionálhatja magát.

Személyes narratíva szerepe

“Mindenki vágyik élettörténetének fontosságát láttatni, felértékelődik a kutatásokban az élettörténetek szerepe, a narratíva…” – TÖRŐCSIK Mária A FOGYASZTÓI MAGATARTÁS ÚJ TENDENCIÁI

A személyes narratíva szerepe felértékelődött. Elegük van az embereknek kizsákmányoló, profitorientált cégek sablonszövegeiből, ezért több nano, micro influencert követünk. A modern fogyasztó hitetőbbnek vél egy személyt, mint egy nagyobb entitást. Ezért trendi manapság cégeknek influencerekkel promótálni termékeiket, ezért dugja hamarabb az orrunk elé a Facebook is az ismerősők bejegyzéseit, mint nagy cégek posztjait.

Storytelling

Elmúltak azok az idők, mikor mindent le lehetett nyomni az emberek torkán, akármit mondtál vásároltak. Manapság sokkal kifinomultabb technikákra van szükség, hogy érdeklődőből vásárló legyen. A tartalommarketingben ezért zengenek ódákat a storytellingről.

Mindenki szeret hallani jó storykat. Történeteket általában hamarabb hallasz közeli ismerősöktől, barátoktól, családtagoktól, mind ismeretlen emberektől. Megvan az illúziója annak, hogy hitelesebbenk tűnjön az ember ha van egy jó storyja, még ha nem is face-to-face történik.

Egy jó story mindemellett élményt ad, ami szorosan kapcsolódik a tudás vs tapasztalás megatrendhez. Száraz adatokat sokkal kevésbé fogad be az emberek agya manapság, mint egy érdekfeszítő és izgalmas történetet.

Perszonalizáció

Bár a perszonalizáció szerepe a marketingben nem újkeletű 5-ből 4 megkérdezett marketinges elengedhetetlennek tartja a személyreszabott kommunikációt, hogy az ügyfelet megszerezze és hosszú távon megtartsa. 

Miért fontos a perszonalizáció? Mert az emberek manapság reklámzajban élnek. Egy ember több, mint 300 reklámmal találkozik naponta, ebből jó ha 5-re emlékszik. Mindemellett az emberek figyelme is drasztikusan lecsökkent. Ha azt akarja egy márka, hogy emlékezzenek rá az emberek és visszatérjenek vásárolni, ki kell emelkednie a tömegből… konzisztensen.

Az érdekesség az, hogy bár fontosnak tartják, mégis csak a marketingesek ⅓-a használja ki a perszonalizáció adta lehetőségeket. Pedig egytől egyig minden vásárlói interakció személyreszabható lehetne, minden csak idő és büdzsé függvénye. Ezért kell egy megfelelő perszonalizációs terv, hogy minimalizáld a költségeket és maximalizáld a megtérülést!

Tudás < tapasztalás

A lexikális tudás szerepe háttérbe szorul.

“Érezhetően értékelődik le a klasszikus tudás és értékelődik fel a tapasztalás, a képességek szerepe, alakul a skill society. Ez hozta felszínre pl. a tizen-, huszonéves vállalkozókat, a startup vállalkozások megjelenését.” – TÖRŐCSIK Mária A FOGYASZTÓI MAGATARTÁS ÚJ TENDENCIÁI

Ez a jelenség abban a trendben is megfigyelhető, hogy az emberek a videókat preferálják az írott szövegekkel szemben hiszen a videó interaktívabb, életközelibb élményt nyújt.

A PlayStation is ezzel a hívószóval kampányol.

A legfontosabb közösségi média marketing trendek 2024-ben + gyakorlati tippek

Rövid formátumú videók dominanciája

A TikTok, Instagram Reels és YouTube Shorts népszerűsége tovább növekszik. Készíts rövid, figyelemfelkeltő videókat, amelyek gyorsan átadják az üzenetedet.

Influencer marketing erősödése

Ahogyan korábban már leírtam az influencerek hitelessége és elérése hatékony eszköz marad a márkaismertség növelésére. Dolgozz együtt olyan influencerekkel, akik hasonló iparágban tevékenykednek és hitelesek.

Közösségi kereskedelem (Social Commerce vagy Social Selling)

A social commerce egy olyan e-kereskedelmi forma, amely közösségi média platformokat használ termékek és szolgáltatások értékesítésére, miközben lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy megoszthassák és értékelhessék ezeket, valamint vásárlási tanácsokat adhassanak és kaphassanak.

Az Instagram, Facebook és Pinterest beépített vásárlási funkciói megkönnyítik a közvetlen értékesítést a platformokon. Nincs szükség tehát komolyabb tőkére többé drága webáruházak építéséhez.

Azért az nem semmi szerintem, hogy a közösségi kereskedelem elérheti a 150 millió dolláros értéket 2028-ra.

Egy grafikon a közösségi kereskedelem (social commerce) növekedéséről 2018-ról 2028-ra

Felhasználók által generált tartalom (UGC)

Az ügyfelek által készített tartalmak növelik a hitelességet és az elköteleződést, ráadásul rengeteg időt és pénzt lehet spórolni velük. Bátorítsd a követőidet, hogy osszanak meg tartalmakat a termékeiddel kapcsolatban, és mutasd be ezeket a saját csatornáidon.

A UGC-nek fontos szerepe van a turizmus marketingben, amelyről itt olvashatsz: Dobd fel vendéglátóhelyedet ezekkel a marketing eszközökkel!

Privát közösségek és csoportok

A zárt csoportok és közösségek növekvő népszerűsége miatt fontos a közvetlen, személyes kapcsolatok kialakítása. Hozz létre saját csoportot vagy közösséget, ahol exkluzív tartalmakat és ajánlatokat kínálhatsz. Ha nem akarsz saját csoportot indítani, akkor egyszerűen legyél aktív résztvevője egy az iparágadhoz releváns csoportnak.

Interaktív tartalmak

A szavazások, kérdőívek és élő közvetítések növelik a felhasználói elköteleződést, növelik a transzparenciát. Rendszeresen posztolj interaktív tartalmakat, hogy bevond a közönségedet a márkád életébe. Ezzel növelheted a márkád hírnevét és hiteles képet tudsz kialakítani magadról.

Multicsatornás marketing

A nagy marketingzajban nehezebb megtaláni a célközönségedet és hatékonyan kommunikálni feléjük. Főleg akkor, ha mindössze egy vagy két platformot használsz. 

Az online marketing kommunikáció jövője az omnichannel approach, azaz a multicsatornás marketing. Jelentése, hogy a vállalat egyszerre több marketingcsatornát használ (pl: közösségi média és tartalommarketing, PPC hirdetések és influencer marketig vagy ezek bármelyik egyvelege). Az egyszerre több közösségi média platform használat is ide tartozik, tehát egyszerre használunk Facebookot, Instát, TikTokot, esetleg Youtube-ot.

Egyébként a multicsatornás hozzáállással nem mondtam teljesen újkeletű dolgot. Sok itthoni cég használja együtt a marketingcsatornákat, a probléma azonban ott kezdődik, hogy a legtöbb sajnos rosszul. Posztolgat, de nem hatékonyan és nem egy tudatos stratégia alapján teszi ezt. 

Mi lenne a helyes megközelítés? Ha például egy cég a videós tartalmak trendjét szeretné meglovagolni, akkor a legjobb amit tehet, hogy felvesz több videót és felteszi Yt-ra hosszab, aztán TikTokram és Yt Shorts-ra rövidebb formában, a legjobb jelenetekkel. Így sokkal több nézőt érhet el, viszont nem kell több munkát belefektetni.

Külföldön ez a marketing szemléletmód tökéletesen működik és a legsikeresebb cégek mind használják. Ebben a videóban pl. Neil Patel, a világ egyik legsikeresebb marketing ügynökségének alapítója beszél ugyanerről a stratégiáról. Azt hiszem itt az ideje itthon is több cégnek elkezdeni.

Tiszavirág életű tartalmak (Ephemeral content)

Ilyenek a story-k a Fb-on, Instán, de mostmár a legtöbb közösségi média platformon is elérhető. Amióta az Instagram behozta 2016-ban népszerűsége töretlen és úgy tűnik ennek több oka és előnye is van a márkák szempontjából.

A történetek exkluzivitása a FOMO (Fear Of Missing Out) marketingpszichológiai kifejezésből fakad, ami arra ösztönzi a nézőt, hogy ne maradjon ki a „jóból” és azonnal cselekedjen hiszen a storyk ideje időhöz kötött.

Márkaként ezért a legjobb tartalom, amit kitehetsz egy-egy limitált idejű ajánlat vagy ha a követőid véleményére vagy kíváncsi egy szavazás, hiszen az egyik legjobb interakciós aránnyal a story-k rendelkeznek.

Források

TÖRŐCSIK Mária A FOGYASZTÓI MAGATARTÁS ÚJ TENDENCIÁI

https://utajovobe.eu/hirek/sajtokozlemeny/10150-hogyan-fugg-ossze-a-kornyezetvedelem-es-a-marketing

https://www.emarketer.com/content/how-reach-gen-z-2024-according-new-data

https://www.sendible.com/insights/latest-social-media-trends-report#social-commerce-is-on-the-rise

Szólj hozzá!