Marketing döntések -

diskurzus marketingről és digitális eszközökről

Mémül szóló brandek, avagy a mém marketing

Gondoltuk volna, hogy a mém, mint jelenség régebb óta velünk van, mint maga az Instagram? E heti fordítás cikkünk a mém marketinget és annak 5 vezérelvét mutatja be.

Mém fordítás

Az eredeti cikket írta:  James McCrae

Hisszük vagy sem, a mémek régebb óta velünk vannak, mint maga az Instagram.

Richard Dawkins – az egyik legismertebb evolucionista tudós – ‘Az önző gén’ című könyvében írt egy olyan antropológiai koncepcióról, mely alapján kimutatható, hogy a mémek tulajdonképpen a biológiai rendszeren, vagy épp a társadalmon belüli virális terjedés ideájának reprezentációi.
A túlélésre való törekvésért felelős gén imitációs aktusa tulajdonképp egy primitív, biológiai mémnek is tekinthető. Akárcsak egy fülbemászó dallam népszerűsítése. Dawkins szerint a mémek olyanok, akár ‘bizonyos ideák, viselkedésmódok, stílusok, melyek egy kultúrán belül emberről emberre terjednek.” Akárcsak a vírusok. A mémeket azért utánozzák, azért terjesztik, mert megütnek egy bizonyos közös hangot és növelik evolucionális túlélés valószínűségét.

És lőn, az internet és a közösségi média megjelenésével minden áldott nap kaphatunk pár virális tartalmat a reggeli hírfolyamunkba. Legyen az egy vicces kép, vagy rövid videó – hogy csak néhány példát említsünk: Boromirtól Grumpy Caten át Gene Wilder ‘Willy Wonkájáig -, a lényeg mindig a szellemes, vicces (kép)felirattal való összepárosítás.

Fordítás mém Boromir

Vagyis, ha ilyen sok ember figyelmét odavonzza, természetes, hogy márkák is kapva kapnak rajta.

Miért repültek rá annyira a marketingesek?

Egy átlagember legalább napi 100 percet tölt el a közösségi média fogyasztással, világunkat pedig barátaink és az általunk követett influencerek viccei, kommentjei (in)formálják. A mémek pedig otthonosan mozognak a közösségi média nyelvében. Nincs ember, aki ne lenne mérges – de legalábbis egy kicsit bosszús – csak mert márka szponzorált hirdetések zavarják meg egy vicces YouTube videó nézése közben.

Ezért a brandeknek sem árt résen lenniük; okosabb, szellemesebb tartalmat gyártaniuk és publikálniuk a közösségi média felületein. Vagyis kevesebb promóció, több humoros ‘internetes trécselés’. Bárhogy is legyen, erre a brandeknek két lehetőségük van: vagy egy már jól bejáratott mémet formálnak át saját arculatukra és látják el azt saját üzenetükkel, vagy alkotnak egy egészen újat.

Ha a ‘secondhand’ módszert választják, nagyon kell vigyázni, hogy a kész ‘művek’ nehogy a lustaságot és a kreativitás teljes hiányát árasszák magukból, nem beszélve az eredeti kép szavatosságának lejártáról…

Ha azonban az újdonság varázsával próbálkoznának, szabad utat lehet engedni a kreativitásnak. Hogy is mondják? Ha ez most bejön, nagyot fog szólni.

Fordítás mém Dos Equis

Mindenkinek megvan az  “I don’t always x, but when I do, I y” képecske? A Dos Equis sörkampányához készült és annyira eltalálták a dolgot, hogy máig lelkesen ‘mutálódik’. (Bővebben a mém történetéről ezen a linken lehet olvasni.)

5 cikk a USP adta versenyelőny megtalálásáról

Tallózónkban 5 darab olyan cikket gyűjtöttünk össze, amelyek segítenek megérteni magának a USP fogalmát, illetve bebizonyítják, hogy a digitális korszakban is megállja a helyét. Szerintünk hasznosak bizonyulhatnak kereskedők és e-kereskedők számára is, kik, bár egyelőre nem rendelkeznek saját gyártású termékkel, meg tudják majd alapozni tulajdon, egyedi versenyelőnyüket.

Tovább a cikkoldalra
usp-tallozo

A mém marketing 5 vezérelve:

  • Beszéljük a nyelvet! Vegyük magunkat körül olyan emberekkel, akik ‘anyanyelvi szinten beszélik a mémek és a közösségi média nyelvét. Meg fogjuk látni, a célközönség nyomban kiszúrja a kényszeredett próbálkozást, és egy brand számára alig van ennél ártalmasabb.
  • Ne vegyük magunkat túl komolyan! A mémek azért tudnak hatni, jól működni, mert viccesek és csak meg akarnak nevettetni. Mutassuk meg a brandünk emberi oldalát, hogy nem félünk hülyéskedni.
  • Nyugtasson meg bennünket a tudat, hogy a viccet úgysem fogja mindenki érteni. Az egész a targetálásról, célzásról szól; rálelni a tökéletes közegre, ha tetszik: célcsoportra.
  • Tegyük magunkat minél ‘megoszthatóbbá’! Ne felejtsünk el releváns hashtageket használni, csalogassuk magunk és aktivizáljuk kérdésekkel közönséget, valamint biztassuk őket saját barátaik betagelelésére, hogy online szájhagyomány is útján terjedjen a hírünk.
  • Legyünk mindig aktuálisak! A mém kultúra fénysebesen változik, és minden, de minden hatással van rá, legyen szó éppen aktuális eseményekről, sportról, politikáról, celeb pletykákról, vagy épp a legutóbbi virálisan terjedő YouTube videóról. Mindig kísérjük figyelemmel a választott téma ‘hőfokát’, hogy mennyire tartja lázban az embereket, vagyis magyarán szólva: csak addig üssük a vasat, míg az meleg!


Teljességgel mindegy, hogy már egy ‘bizonyított’ mémmel, vagy egy saját produktummal vágunk neki a kalandnak; a mém marketing egy rendkívül szórakoztató lehetőség arra, hogy felhasználhassuk a közösségi média erejét.

Amennyiben érdekesnek találta cikkünket, ajánljuk, olvassa el a továbbiakat is.
Ossza meg másokkal is!