Marketing Döntések Magazin

diskurzus marketingről és digitális eszközökről

Madarat tolláról, avagy hogyan döntsünk a mém-használatról

Jelen cikkünkben 5  közismert gyakorlati példán keresztül mutatjuk be a mém működését. Bár még nincs konkrét és pontos definíciója, a mém mégis egy jelenség, és ha megtanuljuk jól használni, akkor az egyik leghatékonyabb és legsikeresebb marketing eszközünkké válhat.

mem-gyakorlat

Jelen cikkünkben 5 konkrét, közismert gyakorlati példán keresztül mutatjuk be a mémek működését az alábbi szempontok figyelembevételével. Bár a mémnek még nincs  pontos definíciója, de mégis sikeres marketing eszköz, mert

  • főleg a fiatalok használják
  • ereje a humorban rejlik
  • otthon tudunk lenni az általa kínált kontextusban,
  • segítheti a brand építését-népszerűsítését
  • erősítőleg hat az elköteleződésre.

1) Fiatalok használják – Az ‘Adopt Me Maybe’ örökbefogadó kampány

Mém gyakorlat Adopt me maybe

A kép forrása: https://blog.hubspot.com/marketing/meme-examples

Anthony Rubio pár éve feltöltött egy képet az imgur-ra Bogie-ről és Kima-ról, a két chivaváról, egy “Adopt me, maybe?” kártyácskával. A kép alig pár nap alatt 370.000 megtekintést ért el.

Kérdezhetnénk, hogy vajon miért, hisz nincs is benne semmi rendkívüli. Itt jönnek be a képbe a fiatalok. Nemcsak arról van szó, hogy a kép cuki kiskutyákról készült. Az “Adopt me?” kártyácska a mostani Z generáció egyik pop-himnuszának refrénjére, Carly Rae Jepsen ‘Call Me Maybe’ slágerére hajaz.

“Hey, I just met you and this is crazy
But here’s my number, so call me, maybe.”

Vagyis elmondhatjuk, igen, a mém kiválóan teljesít a fiatalok körében, mivel kortárs tematikával dolgozik, ergo ők emiatt jobban értik annak üzenetét.

Interjú Philip Kotlerrel, a modern marketing szülőatyjával

Kotler munkásságának egyik talán legfontosabb, a marketing területén megvalósított vívmánya az ún. Marketing Mix megalkotása, mely úgy is került a köztudatába, mint a marketing 4P-je. Az alábbiakban egy, a Mesterrel készült interjút adunk közre Olvasóinknak.

Olvassa el ezt az írásunkat is!
Interjú Philip Kotlerrel, a modern marketing szülőatyjával

2) Humor – A  Success Kid-kampány, avagy HD csatornák extra költségek nélkül

A “Success Kid”, vagyis sikeres gyerek mém eredeti verziója még 2007-ből származik, amikor is egy anyuka feltöltötte fel kisfia képét a Flickr-re. A Virgin Media lecsapott rá és egy 2012-es kampányában használta fel ezt a mémet, melyben a HD csatornákat népszerűsítette.

Mém gyakorlat success kid

A kép forrása: https://blog.hubspot.com/marketing/meme-examples

3) Kontextus – Norwegian Airlines: Brad & Angelina

Erről a mémről még Magyarországon is sokan beszéltek 2016-ban, amikor is felröppent a hír a hollywoodi álompár, Brad Pitt és Angelia Jolie szakításáról. Bár a kép kreatívok  eredetileg újságokban jelentek meg, de az interneten is elég hamar elterjedtek. Jelen esetben tehát a kontextus nem pusztán a téma kortárs jellege, de annak bulvár státusza végett is működött ebben a mémben.

Mém gyakorlat brad angelina

A kép forrása: https://blog.hubspot.com/marketing/meme-examples

TallózóFordításKönyvajánlóGyakorlatVélemény

4) Brand –  Kasszás Erzsi, a nemzet ex-pénztárosnője (CBA)

A Kasszás Erzsi jelenség egy kiváló példa arra nézve, hogy miért is kell csínján bánni a mémmel, mivel az akár veszélyes is lehet. Kasszás Erzsi ámokfutásából leszűrhető, hogy milyen is az, amikor egy mém önálló életet kezd élni, és brandépítés és ismertségnövelés helyett inkább imázs-rombolásba kezd.

Mém gyakorlati példa Kasszás Erzsi

A kép forrása: http://www.borsonline.hu/celeb/visszakovetelik-kasszas-erzsit/152734

5) Elköteleződés –  Old Spice,  avagy keresd a nőt!

Az Old Spice férfi tusfürdőit 2003-ban vezették be, amikor is óriási verseny volt a piacon. 2006-ra azonban elkezdett teret és így piacot veszíteni. Ekkor a cég az ügynökségváltás mellett döntött; a Wieden+Kennedy-n állt a világ szeme.

Mém gyakorlati példa Old Spice

A kép forrása: http://cdn.themill.com/media/00000006207.jpg

A kutatások igazolták, hogy a férfi tusfürdők több, mint 50%-át nők vásárolják. Így született meg a ‘The Man Your Man Could Smell Like’ kampány ötlete, melynek célja, hogy egyszerre célozzák a női és a férfi célközönséget. Ezzel egyrészt azt szerették volna elérni, hogy beszélgetést generáljanak a párok közt, másodsorban pedig hogy a férfiak több tusfürdőt vásároljanak – saját részre.

Vélhetően a terv bejött: a mém működött, elvégre igencsak elterjedt; a férfiak és nők talán tényleg elkezdtek egymással beszélgetni, hisz szinte nincs olyan ember, aki ne ismerné ezt a mémet.

Szeretne többet tudni a gyakorlati példák hátteréről? Figyelje és olvassa el holnap megjelenő véleménycikkünket!

Cikkünk megíráshoz a következő szolgált inspirációul:

https://www.dandad.org/en/d-ad-old-spice-case-study-insights/

Amennyiben érdekesnek találta cikkünket, ajánljuk, olvassa el a továbbiakat is.
Ossza meg másokkal is!