Marketing Döntések Magazin

diskurzus marketingről és digitális eszközökről

A PR nem ingyenebéd

E heti gyakorlat cikkünkben arról írtunk, miért is fontos észben tartani: a PR nem egyenlő az ingyen reklámmal. Következzék most néhány tipp arról, hogyan érdemes átalakítani, optimalizálni, és ezáltal bebiztosítani a PR büdzsét.

Internet és PR gyakorlat

A vállalatvezetők közül sokan úgy tarthatják, hogy a PR egyenlő az ingyen reklámozással – valójában nem is járhatnának messzebb az igazságtól. A PR ugyanis nem reklám, és semmiképp sincs ingyen. Valójában igen költséges tud lenni attól függően, hogy hogyan használják, mivel rendkívül idő- és munkaigényes eszközről beszélünk. Mivel a vállalatok nagy részének meghatározott marketing büdzsével kell gazdálkodnia, fontos, hogy optimális módon használják fel a rendelkezésükre álló összeget. Sajnos gyakran találkozhatunk olyan esettel, amikor a PR-re szánt pénzt más marketingterületre csoportosítják, így a PR szakembereknek gyakran küzdeniük kell a költségvetésükért. Következzék most néhány tipp arról, hogyan érdemes átalakítani, optimalizálni, és ezáltal bebiztosítani a PR büdzsét.

1) Keresse meg vállalatának céljait és annak gyökereit!

A vállalatok általában nagyszabású célokat szeretnének elérni, mégpedig gyakran konkrét stratégia megvalósítása híján. Tehát, ha egy vállalatvezető nincs tisztában az apróbb részcélokkal, könnyen előfordulhat, hogy az elért cél végül nem fog megfelelni az eredetinek. Ez az a pont, amikor a PR szakembernek közbe kell lépnie, és egyfajta útmutatást adnia, amely során részletezi, melyek az elérni kívánt kisebb célok, és hogy a PR hogyan segít ezek megvalósításában. Fontos, hogy a folyamat során rendszeres visszajelzéseket, adatokat és eredményeket kapjon a vállalat vezetője, így remélhetőleg a következő évben is támogatja majd a PR szakember munkáját.

2) Hozzon létre tartalékot!

A PR esetében előfordulhat, hogy váratlan lehetőségekbe ütközünk, így az éves marketing költségvetés tervezésénél jó gyakorlat lehet a tartalék képzése, amelyet ezekre az előre nem meghatározható feladatokra használ fel a vállalat. Ezt a legkönnyebben úgy lehet elérni, hogy részletesen számba vesszük az előző év költéseit, és meghatározzuk azokat a területeket, amelyek nem váltották be a hozzájuk fűzött reményeket. Értelemszerűen a kevésbé sikeres területekre szánt összegek átcsoportosításával már elkülöníthető egy olyan büdzsé részlet, amelyet a váratlan lehetőségek kiaknázására használhatunk.

3) Működjön együtt a marketinges csapattal!

Használja bátran a marketinges csapat által alkalmazott eszközöket. A blogbejegyzések frissítése – vagy új blog létrehozása – azokból a sajtóközleményekből, amelyek kiküldésére nincs keret, értékes tartalom lévén növelni fogja a weboldala forgalmát, ezáltal segítve a marketinges csapat munkáját is. A vállalat marketingesei bizonyára rendelkeznek e-mail marketing stratégiával. Kérje el az e-mail listákat, és keressen olyan véleményvezéreket, újságírókat, akik elérésével az ő munkája még hatékonyabbá tehető!

4) Priorizálja a PR tevékenységeket!

A PR-re szánt költségvetés sok esetben nem elegendő arra, hogy az összes tervezett feladat teljesíthető legyen belőle. A jó PR szakember képes arra, hogy eldöntse, melyek azok a feladatok, amelyeket finanszíroz annak tekintetében, hogy azok mennyire szolgálják a vállalat céljait. Ugyanakkor fontos az, hogy talonban tartsa azokat a lehetőségeket is, amelyek finanszírozására az adott pillanatban nincs megfelelő összeg, és amennyiben felszabadul a szükséges pénzmennyiség, a prioritásuknak megfelelő sorrendben kezdje el végrehajtani a parkolópályán lévő projekteket.

A legviccesebb piackutatás, amit valaha olvastam

Fordításunkban most egy olyan cikket ajánlunk olvasásra, mely néhány, a piackutatással kapcsolatos, szórakoztató példát vonultat fel. A tudattalan elme szerepe a fogyasztói magatartásban igencsak jelentő szerepet tölt be - vallja a pszichológia. A probléma lényege az, hogy az emberek nem tudják előre, hogyan reagálnak majd az újdonságra. A felmérés pillanatában tudattalanul is jelenlévő kontextuális hatások vonzóvá tehetnek akár egy olyan terméket is, melyre talán más körülmények között eltérően reagálnának. Mindez pedig, a kutatások során, számos humoros jelentést, eredmény produkálhat.

Olvassa el ezt az írásunkat is!
A legviccesebb piackutatás, amit valaha olvastam fejléc

5) Változtasson a PR megítélésén a vállalaton belül

Ha úgy gondolja, nem kapja meg a kellő összeget ahhoz, hogy a márka megítélését és a cég hírnevét sikeresen tökéletesíthesse, akkor törekedjen arra, hogy megváltozzon a vezetőség véleménye a PR-t illetőleg. Sok vállalatvezető úgy gondolja, hogy a PR  – csakúgy, mint a többi marketingtevékenység – nem térül meg. Kezdjen el máshogy beszélni a munkájáról, kapcsolja össze tevékenységét az eredményekkel és a felhasznált költségkerettel, és részletesen mutassa ezt be a vezetőségnek. Így, minden bizonnyal, pozitív irányba fog változni a PR megítélése a vállalaton belül, és esetleg a költségvetés megnöveléséhez is közelebb kerülhet.

6) Számoljunk a büdzsével!

A PR büdzsé mérete fontos. És, ahogy egyre nehezebb átverekedni magunkat az egyre növekvő információs zajon, és ezáltal közelebb kerülni ügyfeleinkhez, a PR úgy válik egyre fontosabbá. Így PR szakemberként meg kell találnunk a módot arra, hogyan harcoljuk ki a szükséges költségvetést – és a büdzsé felhasználásának átalakítása megfelelő kiindulópont lehet.

Cikkünk megíráshoz a következő források szolgáltak inspirációul:

http://grow.gardenmediagroup.com/5-tips-to-prioritize-pr-in-your-companys-budget

https://www.ducttapemarketing.com/revamp-pr-budget/

Amennyiben érdekesnek találta cikkünket, ajánljuk, olvassa el a továbbiakat is.
Ossza meg másokkal is!