Szinte minden üzleti konferencián elhangzik, hogy mennyi időt, energiát szentelnek a magyar kkv vezetői a logisztikai folyamatokra, a megfelelő munkatársak megtalálására, a könyvelőre, vagy éppen a marketingre. Ez utóbbi mégis sokszor felesleges nyűgnek tűnik. Hiába tudják a cégvezetők, hogy a marketing hozzásegítheti őket a vágyott árbevételhez, mégsem olyan egyszerű döntést hozni arról: mennyit költsünk rá, milyen eszközöket használjunk. Tornai Istvánnal, a Piac és Profit konferenciák szakmai támogatójaként is ismert, Areté Marketing Coaching Kft. igazgatójával beszélgettünk a témáról.

Tornai István interjú versenyképesség

A legutóbbi Piac & Profit konferencián már elhangzott egyik előadása során a bűvös szó: versenyképesség. Hogyan szolgálja a kkv-k versenyképességét a marketing?

A marketing az összes többi vállalati és gazdasági, gazdálkodási tevékenység között az egyik olyan tevékenység, amely versenyelőnyhöz juttatja a céget, ebben egyetértünk. A kérdés elsősorban az, hogy hogyan teszi ezt. Ma mindenki azt gondolja, hogy a marketing vagy digitális, vagy online, meg agilis, és a többi. Miközben a marketingnek még mindig nincs jelzője. Ez egy komplex eszköz, amely jól használva önmagában előnyt jelent a versenyben. A másik feltételezés az, hogy ebben a nagy zűr-, és hangzavarban, amit az új digitális eszközök és megoldások, valamint az állandóan változó világunk okoz, a marketingnek ezen szerepe elfelejtődött. A vállalkozásoknak valójában nem egy egy-eszközös megoldásra van szükségük, hanem marketingre, vagyis az eszközök megfelelő alkalmazásának képességére. Azaz tudásra.

Honnan tudjuk, hogy mi lesz a számunka megfelelő marketing tevékenység és eszközrendszer?

Az adaptált tudás az, ami a sikeres marketinghez hozzásegíti a vállalkozásokat. A megszerzett tudás még néhány évvel, évtizeddel ezelőtt elegendő volt hosszabb időre, azonban most egy jól képzett marketinges a cégben csak akkor tudja hosszú távon sikerre vinni a marketinget, ha folyamatosan fejlődik. Ez nem egyszerű, hiszen egyre kifinomultabb eszközök állnak rendelkezésre, egyre mélyebben kell ismernünk egy-egy módszert ahhoz, hogy jobbak, vagy legalább ugyanolyanok legyünk, mint a piacvezetők. Például van egy konkurensünk, aki profi Adwords stratégiát alkalmaz. Felveszünk valakit, aki ezt nálunk is professzionális szinten műveli – de akkor feltűnik a piacon egy új versenyző, aki a Facebook kommunikációjában használ újszerű megoldásokat. Máris eltűnik az az előny, amit a profi Adwords-ös szakemberünk jelentett.

Ez két kérdést is felvet: hogyan léphetünk ki az eszközök, vagy cégek – mint a Facebook vagy Google – árnyékából, másrészt hogyan lehet olyan szolgáltatást találni, ahol mindez a megfelelő minőségben megvan?

Rövid, középtávú megoldás az outsourcing marketing, mert egy ember nem fogja tudni ellátni a feladatot, ha a cég nem adaptálódik ahhoz a versenyhelyzethez, amiben valakik győztesek, akik ezt a tudást beemelték, és képesek rá, valaki meg nem. Ennek a dolognak két része van: egyrészt, hogyan kell ezeket az eszközöket kiépíteni és ezt a digitális infrastruktúrát összekapcsolni a vevőivel. Másrészt ezen eszközök használatának módját jól kell elsajátítani. És az ugye nem elég, hogy van egy weboldalad. Nem elég, hogy van Facebook oldalad. És az sem elég, ha posztolsz. Ez a „hogyan kell csinálni?”, ez megint egy know-how, ami kimaradt.

Diskuráljunk!

Amennyiben tetszett a cikk és szívesen beszélgetne róla,
csatlakozzon csoportunkhoz!
CSATLAKOZOM

És van még egy elv, amit érdemes figyelembe vennünk, miszerint az ügynökségeknek szükséges és elégséges szolgáltatást kell nyújtaniuk. Mert nem igaz, hogy minden cégformára, típusra és problémára mindig a Facebook és a Google a megoldás. Azt láthatjuk, hogy gyakorlatilag a piac – kevés kivételtől eltekintve – a kkv-knak ugyanazt a “csomagot” ajánlja. Mi azt az elvet valljuk, hogy igenis megkülönböztethetőek vállalatok, kis- és közép-vállalkozások a tekintetben, hogy milyen eszközrendszert működtetnek, egyáltalán működtetik-e, és hogy milyen tudása van a vezetőknek, illetve marketing csapatuknak. Az outsourcing marketing lényege szerintünk a megfelelő auditálás – helyezzük el a térképen a vállalkozást, a terméket, a tudást, a céget, majd a megfelelő eszközrendszert definiáljuk és működtessük. Továbbá a feladatok tükrében szervezzük meg annak menedzsmentjét, belső- és külső erőforrásait. Ebből fakadhat a marketing nyújtotta versenyképesség.

Tehát nem is biztos, hogy kell nekünk Facebook és Google?

Máshogy tenném fel a kérdést, hiszen itt sokkal nagyobb gond is van. A kisvállalati marketingre jellemző, hogy gyakran a Facebook és a Google adta lehetőségekre szabják meg a marketingjüket – holott ezt pont fordítva kellene legyen! A kabáthoz kellene varrnunk a gombot. A vállalkozások marketing céljaihoz kellene rendelnünk eszközrendszereket, mint a két nevezett nagy vállalat által kínált marketing szolgáltatások. Ha magunk vállalatvezetőként nem is értünk minden marketing módszert és eszközt, igyekezzünk ezt a fajta tudást is vállalkozásunk részévé tenni – mint tesszük azt más szakterületeken. Ez egyfajta tudás összpontosítás, amely szakemberek együttműködéséből áll össze. A hozzánk hasonló cégek ezt a megoldást ajánlják.

Az alábbi interjú a Piac és Profit hasábjain jelent meg.

Ossza meg másokkal is!