Marketing Döntések Magazin

diskurzus marketingről és digitális eszközökről

Hogyan alkossuk meg a célcsoportot?

A soron következő gyakorlati cikkünkben a célközönség megtalálásához és a célcsoport meghatározásához szükséges legfontosabb lépéseket tekintjük át.

Hogyan alkossuk meg a célcsoportot?

A célcsoport meghatározása

A célcsoportok meghatározásakor a demográfiai mutatók figyelembe vételéhez és felhasználásához mindenki eljut, és a legtöbb eszköz tálcán kínálja ezt a lehetőséget. Ezek a mutatók – mint például a kor, a nem, a havi jövedelem, az iskolázottság foka, és így tovább – egy nagyobb, általános és ismeretlen embercsoport leírására alkalmasak.

Hacsak nem egy globális webáruház beindításán vagy üzemeltetésén fáradozik, érdemes elhelyezkedés szerint is szűkíteni a célcsoportot.

Ezeken túl olyan tényezőket is figyelembe vehetünk, melyekről szintén rendelkezésünkre állhatnak információk, de inkább a célcsoportunk napi rutinjához kapcsolódnak. Mennyire jellemző az adott csoportra az internet használata? Interneteznek egyáltalán? Ha igen, mennyit, és milyen eszközön? Mobilon vagy inkább asztali számítógépen? Otthon vagy inkább a munkahelyen? Milyen oldalakat, közösségi felületeket látogatnak?

Ezen információk ismeretével már egy meghatározott, szűk embercsoporttal lenne dolgunk, de még mindig csak száraz adatokra támaszkodva határoztuk meg a feltételezett érdeklődők körét. Így az érdeklődési köröket, szabadidős tevékenységeket, és általános nézeteket is vegyük figyelembe, a pontosabb kép kialakításához. Természetesen itt is meg kell találnunk az arany középutat, hiszen ha túl nagy marad a célcsoport, vagy ha túlságosan leszűkítjük, ugyanahhoz az eredményhez jutunk: nem érünk el senkit.

Hasznos eszközök a célcsoport árnyalásához

Ha a fentiek alapján nem lenne biztos abban, hogy a megfelelően széles és a legtöbb potenciális érdeklődőt tömörítő csoportra szűkítette le célcsoportját, bővebb információkhoz juthat a Facebook Audience Insights alkalmazás használatával. Ezzel specializáltan további mutatókat adhat a főképp demográfiai alapokon meghatározott célközönséghez, így árnyalhatja és szűrheti a csoportot valamilyen, az árusított termék eladhatósága szempontjából fontos, de szabadidős tevékenységhez kapcsolódó kritérium szerint. A Facebook az adott célpiac méretére vonatkozóan is szolgál becsléssel. Az alkalmazás hátulütője az, hogy a felhasználók által megadott adatok szerint dolgozik, és ezek sajnos nem feltétlenül a valóságot fedik, hanem azt a képet erősítik, amit a felhasználó mutatni szeretne magáról az adott online közösségi térben. Így nem feltétlenül csak valódi potenciális vásárló, de akár egy a digitális térben akként reprezentált személy rejtőzhet az adathalmaz mögött. Például a használt digitális felületeken a tizenévesek rendszerint idősebbnek hazudják magukat, mint amilyenek valójában; de az is elképzelhető, hogy valaki nem frissíti túl gyakran profilját, így sok évvel korábbi érdeklődési körök alapján téves képet kapunk az alkalmazás használatával.

5 téves fogyasztói pszichológia alaptétel

Fordításunkban egy olyan cikket ajánlunk olvasásra, mely górcső alá vesz néhány, a fogyasztói pszichológia témájában alapigazságnak hitt tételt, és rámutat azok hibás voltára.

Olvassa el ezt az írásunkat is!

Az érdeklődési körök szerinti szűkítéshez, vagy a feltételezések ellenőrzéséhez hasznos eszköz még a Google Trends. Különféle kulcsszavakra keresve szerezhetünk tudomást azokról a területekről, illetve időszakokról, ahol, amikor az adott kulcsszó nagyobb népszerűségnek örvend – és természetesen azt is láthatjuk, ha az általunk választott valami egyáltalán nem örvend népszerűségnek.

Természetesen, ha a célcsoport tesztelése során egyéb, hasznos ismeretekre teszünk szert, bátran változtassunk a már kidolgozott célcsoporton, hiszen ahogy az időjárás, az emberek érdeklődése is folyamatosan változik, így mindig igazítsuk kialakított célcsoportunkat az igényeknek megfelelően – persze szem előtt tartva, hogy szélesebb termékportfólió esetén több célcsoportunk is lehet.

Amennyiben érdekesnek találta cikkünket, ajánljuk, olvassa el a továbbiakat is.
Ossza meg másokkal is!