Jelen könyvajánlónkban egy hiánypótló munkát mutatunk be, mely hasznosnak bizonyulhat a digitális információs felületek megtervezésében, kivitelezésében.

Könyvajánló UX

Megjelent: Prentice Hall; első kiadás (1994. december 5.)

A könyvről

Kevin Mullet könyve melegen ajánlott mindazoknak, akik kicsit is konyítanak a design-hoz, a vizuális megjelenítések – különös tekintettel a digitális információs felületek – megtervezéséhez, kivitelezéséhez. Ha azonban csak most kezdünk ismerkedni a területtel, akkor sem kell csalódnunk, mivel a kötet remek kis belépőül szolgálhat a design világába, lévén, hogy a különböző design elméletek megismerésére, főleg maguknak a felhasználói felületeknek tervezésére fókuszál.

Ahelyett, hogy szokványos képernyő és applikáció menü print screen-eket kapnánk, Mullet inkább visszavezeti az olvasót a kályhához; egészen az GUI (graphical user interface, magyarul: grafikus felhasználói felület) gyökeréig. Színes és változatos példák sokaságán keresztül magyarázza el az adott design pozitívumait, illetve negatívumait, kezdve az utcai jelzőtábláktól egészen cégek logójának tárgyalásáig. (Nem beszélve a percepció folyamatáról, vagyis: mit lát a szem és mit fog fel az elme.)

Fontos megemlíteni, hogy ez nem egészen egy ún. ‘technikai’ könyv, vagyis a tapasztaltabb designereknek elképzelhetően lesz egy kis hiányérzete, és az olvasottak mellé talán némi kiegészítést is várnának. Ennek ellenére a kötetben tárgyalt esztétikai szempont sem lebecsülendő; bárki, aki csak kicsit is érdeklődik a téma iránt, garantáltan élvezni fogja.

Sajnos akadnak olyan, a GUI tervező szakemberek, kik bizony nem mindig vannak tisztában az alapvető design szabályokkal és technikákkal. Mullet könyve ezért a ,mit-és-miért’-eken kívül a gyakori hibák, praktikus lépésről-lépésre technikák prezentálására fókuszál – különös tekintettel ezen 6 fő területre:

  • elegancia és egyszerűség;
  • méret, kontraszt és arány,
  • elrendezés és vizuális struktúra
  • modul és program
  • kép és reprezentáció
  • stílus

Diskuráljunk!

Amennyiben tetszett a cikk és szívesen beszélgetne róla,
csatlakozzon csoportunkhoz!
CSATLAKOZOM

Miért érdemes elolvasni?

Bár Mullet könyve a kilencvenes évek közepén látott napvilágot, főként a különböző felületek tervezésére fókuszál, mindezt közérthető, mégis remek példákkal illusztrálva. Ugye emlékszünk például a Window 95-re? Vagy hogy csak egy klasszikus példát említsünk: ott van a londoni metró térképe, illetve a washingtoni Nemzeti Park Szolgálat brosúráinak illusztrációi. A kötet nemcsak a jelen helyzetekben érvényesülő design alapelveket tárgyalja, de arra is rávilágít, mi miért működik. Mullet könyvének egyedisége abban rejlik, hogy nem pusztán kiváló példákat hoz a jó és a rossz interface designra, de arra is rámutat, hogy sok alapelv bizony még máig használatban van, és tulajdonképp ‘hibás design’ kategóriájába sorolandók.

Jelen könyv azoknak lesz csak igazán hasznos, kik készek időt fektetni önmaguk továbbképzésébe, s tanulni olyan dolgokról, mint pl. információ hierarchiák vagy információ design. Kicsit olyan ez, mint megtanulni zongorázni, nem lehet egyetlen este alatt elsajátítani, ám ha az ember egyszer megtanulta, akkor a jutalom sem marad el. Abszolúte megéri átfutni, mert hasznos tanácsokkal lát el, különösképp, ha új honlapokat vagy appokat tervezünk.

A könyv az Amazonról megrendelhető.

Így olvasson!

TallózóFordításKönyvajánlóGyakorlatVélemény

 

Tallózó

Fordítás

Gyakorlati példák

Gyakorlati példák 2. rész

Ossza meg másokkal is!