Marketing Döntések Magazin

diskurzus marketingről és digitális eszközökről

Vendégmarasztaló tippek a felhasználói élményben utazóknak

Manapság mindent gyorsan szeretnénk. Azonnal jöjjön ki a megrendelt pizza, ne kelljen várni a taxira, pillanatok alatt töltődjön be a videó. Nem érdekel minket, hogy milyen extra szuper tartalom a várakozás oka, de pár másodperc várakozás után már ki is lépünk a töltődő oldalról. Elvárjuk az azonnali történéseket, az ún. rövid használati sebességet (speed of use). Jelen gyakorlati cikkünkben arról írtunk, hogyan tehetjük még összkomfortosabbá a felhasználói élményt.

Vendégmarasztaló tanácsok a felhasználói élményben utazóknak

A használati sebesség azon időtartalmat jelenti, ami ahhoz kell, hogy a látogató egy adott folyamatot elvégezhessen. Ebben benne van nem csak maga a feladat ideje, hanem az esetleges hibákból fakadó tévelygések is (pl. rossz gombra kattint a látogató és vissza kell kerüljön a helyes aloldalra, vagy hibaüzenetet kap, mert nem működik egy link, és onnan kell visszataláljon). A használati sebesség , vagyis időtartam romlásával egyenes arányban növekszik az oldalt elhagyók száma. Ezért nagyon fontos a lehető leghatékonyabbá tenni oldalunk használatát.

Az öt szabály, amivel javíthatjuk oldalunk használati sebességét:

1. szabály: A nagyobb gombok törvénye

Fitt törvénye szerint egy tárgy méretének és távolságának logaritmusa arányos az odasietés idejével. Ez lefordítva a mai digitális felületek leírására annyit jelent, hogy minél közelebb van és nagyobb egy célterület, annál rövidebb ideig tart azt eltalálni egy mozgatható objektummal, legyen az akár egy kurzor, akár egy ujj.

Mit jelent ez a tervezés szempontjából?

Tervezzünk nagyobb és feltűnőbb gombokat!

Legalábbis, kicsit nagyobbakat, mint azt esztétikai érzékünk sugallná. Nem lehet természetesen a végtelenségig növelni a gomb méretét és elkülöníteni a körülötte lévő elemektől, mert egy szint után visszájára fordul a hatás.

Vendégmarasztaló tanácsok a felhasználói élményben utazóknak

Hogy tudjuk csökkenteni a kurzor mozgását?

Csökkentsük a távolságot az összetartozó cselekvéspontok között! Példának okáért a logikusan csoportosított cselekvési területek hatékonyabbá és gyorsabbá teszik az oldal használatát, könnyebben érthetővé az elvárt cselekvési folyamatokat.

Ezen a lenti példán jól látható, ahogy a Duolingo oldalon a választható nyelv kártyák jól láthatóan vannak csoportosítva, könnyen eltalálható méretű kártyákkal, mégis közel elhelyezve egymáshoz, hogy egy gyors ujj vagy kurzor mozdulattal eltalálhassuk a megfelelő gombot.

Vendégmarasztaló tanácsok a felhasználói élményben utazóknak

Amennyiben viszont azt szeretnénk, hogy bizonyos gombokat nehogy véletlenül nyomjanak meg a látogatók (mellényom, túl gyorsan dönt, és már cselekszik is), célszerű néha kicsit messzebbre helyezni egy-egy gombot. Ugyanis még mindig gyorsabb használati időt eredményez, hogyha kicsit tovább tart az ujját vagy a kurzort elvinni a képernyő távolabbi területére, de közben van ideje átgondolni döntését, mint ha meggondolatlanul (vagy véletlenül) kattint, és aztán egy új képernyő betöltődése után vissza kell lépjen.

Marketing modellek

Könyvajánlónkban most egy rendhagyó témával, a marketing modelljeivel foglalkozó művet mutatunk be Philip Kotler, Gary L. Lilien és Sridhar Moorthy tollából.

Olvassa el ezt az írásunkat is!
marketing-modellek-könyv

Kerüljük a nagyobb izommozgásokat!

Bár elegánsabb lehet egy csúsztató vagy gördítő mozdulattal elindított folyamat, nehezebb megfelelően kivitelezni. Ez természetesen leginkább a mobil megjelenésekre vonatkozik. Mivel egy teljes mozdulat bonyolultabb koncentrációt igénylő feladat, mint egy egyszerű gombnyomás, a látogatóban akár feszültséget is kelthet, és csökkentheti a hatékonyságot. Például, egy mozgó járművön nehézkesebb kivitelezni a mozdulatot, vagy nehezebb felmérni, hogy mekkora izommozdulat kell a kívánt mértékű történéshez (túl nagyot mozdít, és túl sokat gördül lefelé a képernyő). Érdemes a nagyobb és bonyolultabb mozdulatokat (például a csúsztatás) ritkábban használt funkcióhoz társítani, hogy ritkábban történhessen meg véletlen aktiválás, majd dühös visszalépés.

Használjuk ki a könnyebben elérhető kiemelt területeket!

A felületnek vannak könnyebben megközelíthető és nehézkesebben elérhető területei. Ez leginkább mobil kijelzőkön számít, ahol az ujjak hossza (leginkább a hüvelykujj hossza) nagyban befolyásolja a műveletek precizitását és időtartamát, hogy mennyire könnyű elérni a gombokat.

Vendégmarasztaló tanácsok a felhasználói élményben utazóknak

A fenti képen nézzük meg, hogy a minél nagyobb kijelzőkön megjelenő oldalunknak mely területére lehet a legnagyobb biztonsággal gombokat tervezni. S mivel nem tudhatjuk, hogy mekkora kijelzőn fog megjelenni az oldal, a legkisebb kiemelt területtel kell számolni – legalábbis a legfontosabb gombok ide kerüljenek.

2. szabály: A döntési időmérleg törvénye

A Hick-Hyman törvény azt mondja ki, hogy minél több opciót kínálunk fel a látogatónak, annál hosszabb idő lesz eldöntenie a következő lépését.

Azaz akár a felesleges információk kihagyásával, vagy azon opciók átcsoportosításával, amelyek a pillanatnyi döntéséhez nem kellenek, lerövidíthetjük a döntési időt. Egy példa: hogyha az a cél, hogy döntsön a cég A és B ajánlata között, akkor nem jó, ha ezt egy olyan menüsoron belül kell kiválassza, ahol van még mellettük egy Bejelentkezés, egy Kapcsolat meg egy Fórum gomb is.

A törvény leginkább olyan elemekre vonatkozik, amik random vagy feltételezett fontossági sorrendben vannak elhelyezve (például egy webáruház termékkategóriái), nem pedig ABC sorrendben.

TallózóFordításKönyvajánlóGyakorlatVélemény

A választás megbénító hatása

A Hick-Hyman törvényt először a kiskereskedelemben alkalmazták, ám mostanra a webdesignerek is számolnak vele munkájuk során. Az egész egy pszichológiai megfigyelésen alapul, ami szerint az emberek a túl sok választási lehetőségtől leblokkolnak. Azaz, a túl sok opció rontja a döntési időt és az eredménnyel való megelégedettséget (ott marad az emberben a „mi lett volna, ha” érzés).

A minimalizált választási lehetőség eredménye:

  • csökkenti azt az időt, ami ahhoz kell, hogy a látogatók döntésre juthassanak és folytathassák útjukat az oldalon.
  • csökkenti azt a mentális kényelmetlenségérzetet, ami a döntési kényszert kíséri.

Vendégmarasztaló tanácsok a felhasználói élményben utazóknak

A fenti példa mutatja, ahogy a két legfontosabb opció nagy gombokkal ki van emelve az oldal közepén, miközben a többi választási lehetőséget gyakorlatilag ‘elrejtették’, egészen fent; sokkal kisebb gombok mögé.

Amennyiben érdekesnek találta cikkünket, ajánljuk, olvassa el a továbbiakat is.
Ossza meg másokkal is!