Marketing Döntések Magazin

diskurzus marketingről és digitális eszközökről

Az elektronikus fizetési rendszer kialakulásának 5 lépcsőfoka!

Gondolkozott már azon, hogy milyen lenne, ha általunk vadászott állatokkal, vagy kitermelt gabonával kellene fizetnünk a különböző árucikkekért? Szeretnénk e heti fordításunkban megmutatni milyen fejlődésen ment keresztül a világ ahhoz, hogy ma itt tartsunk és tudjunk online rendelni és fizetni.

Az elektronikus fizetésirendszer kialakulásának 5 lépcsőfoka!

Az eredeti cikket itt olvashatja

Gondolkozott már azon, hogy milyen lenne, ha általunk vadászott állatokkal, vagy kitermelt gabonával kellene fizetnünk a különböző árucikkekért? Több ezer évig ez volt az emberiség valója. Szerencsére ezeknek az időknek vége, és az elektronikus fizetőrendszerek mindenki számára elérhetőek, és fontos részét képezik a mindennapi életünknek. Manapság a fizetés nagyon egyszerűvé és kényelmessé vált.

Nyilvánvaló, hogy az e-fizetőrendszerek fejlesztése szorosan kapcsolódik az online kereskedelemhez, követi annak fejlődését. Mint ahogy azt mindenki tapasztalja, az e-kereskedelem rendkívül kényelmes, és az online fizetések sokkal jobban megfelelnek az ügyfelek igényeinek, mint a hagyományos fizetési formák, például a készpénz. Mára már sokféle fizetési módszer kialakult, például online banki, hitel- és betéti kártya, díjkártya vagy e-pénztárca, de lépjünk vissza egyet, és nézzük meg, hogy kezdődött minden.

1. Minden a világhálón kezdődött

Az elektronikus fizetés, természetesen, szorosan kapcsolódik az internet kezdetéhez, ami úgy forradalmasította a világot mint eddig soha semmi. Ha nem lenne ez a felület, akkor az e-fizetés sem létezne.

Az internet története 1969-ben kezdődik, az ARPANET-tel, ami egy katona kommunikációs hálózat volt a Vietnámi háborúban. Az igazi fordulópont azonban 1989, amikor Tim Berners-Lee bemutatta a „weboldalakat”, amin sokkal könnyeben lehetett információhoz jutni.

2. Az elektronikus fizetési rendszerek kezdete

A folyamatos fejlődés mellett az igazán úttörő ötletek csak a 90-es években kezdtek megvalósulni.

1994-ben megalakult a Stanford Federal Credit Union – az első olyan pénzügyi intézmény, amely valamennyi tagjának online internetes banki szolgáltatásokat nyújtott. Az első online fizetési rendszerek azonban egyáltalán nem voltak felhasználóbarátak, és azok használatához a titkosítás vagy az adatátviteli protokoll speciális ismereteire volt szükség. Ezen felül a rendszerek nem tudták kezelni a felhasználói szám és tranzakcióik állandó változását, ami elég nagy hátrányt jelentett.

Az első három piacvezető cég a Millicent (1995), az ECash vagy a CyberCoin (1996) volt. Az első online szolgáltatások többsége mikro-fizetési rendszereket használt, és a közös cél az elektronikus készpénz alternatívák (például elektronikus pénz, digitális készpénz vagy tokenek) bevezetése volt.

Sőt, 1994-ben megalakul az Amazon (az e-kereskedelem egyik úttörője), és a Pizza Hut elkezd online rendeléseket fogadni. El tudja ezt hinni? Az első online kézbesítési rendszer egy lépéssel a Pizza Hut, és minden már versenytársa előtt volt.

5 cikk a digitális eszközök megjelenésének hatásairól

Jelen tallózónk  a digitális eszközök és platformok által generált új szokásokat fogja bemutatni, különös tekintettek a média fogyasztásra, illetve az utazási és vásárlási szokásokra.

Olvassa el ezt az írásunkat is!
A digitális eszközök megjelenésének hatásai fejléc

3. A fizetési lehetőségek fejlődése

A legtöbb modern fizetési rendszert pár egyszerű lépéssel tudjuk használni. Weboldalon vagy appon keresztül működnek, ezért nincs szükség külön szoftver telepítésére, vagy bármilyen külön eszköz megvásárlására. Ellenben azzal, hogy régebben erre mind szükség volt, ma már csak egy eszközre van szükségünk amin van internet.

Minden évben egyre jobban fejlődnek az e-kereskedelem eszközök és rendszerek, mindig kényelmesebbé és felhasználóbarátabbá válnak. Meddig mehet ez a fejlődés, és milyen mérföldkövek állnak még előttünk?

4. Itt az idő, hogy felülírják a szabályokat

Az online és offline fizetési módszerek között egyre jobban elmosódik a határ. Ez főleg a dinamikusan növő , internetkapcsolattal rendelkező technológiailag fejlett mobil eszközöknek köszönhető, és azoknak a kereskedőknek, akik lehetővé teszik a mobilos fizetést a vásárlóik számára.  Ezen információnk alapján kijelenthetjük: az okos fizetési technológiák hosszútávon népszerűbbek lesznek a hagyományosnál.

TallózóFordításKönyvajánlóGyakorlatVélemény

5. Közösségi hálók, és újabb technológiák

Az egyre népszerűbb közösségi hálók sem maradnak le az e-fizetési módszerek bevezetésében. A Facebook például (ami 2004-ben indult) lehetővé tette az online játékainál az elektronikus fizetést.

Mindemellett a mobil technológiák rohamosan fejlődnek, és többé nem vagyunk laptophoz vagy asztali géphez kötve, ha online akarunk vásárolni. Az e-kereskedelem jövője a technológiák fejlődésén áll vagy bukik, illetve függ az internet szerepétől az életünkben.

Ahogy megfigyelhetjük, az elektronikus fizetésirendszer rohamos fejlődése, a technológiával változik, és az internet infrastruktúrájának fejlődésével vannak összeköttetésben. A fogyasztók már immateriális dolgokra is költenek (pl online játékok, vagy multimédia elérhetőségek), és sokkal több fizetéssel kapcsolatos döntést kell meghozniuk.

Amennyiben érdekesnek találta cikkünket, ajánljuk, olvassa el a továbbiakat is.
Ossza meg másokkal is!