Marketing Döntések Magazin

diskurzus marketingről és digitális eszközökről

Az ügyfél megismerése

A megfelelő célcsoport meghatározásához az ügyfél megismerésén keresztül vezet az út. Jelen véleménycikkünkben többek között arról írtunk, hogy vihetjük mindezt, s persze cégünket sikerre.

Az ügyfél megismerése

Akár ha el akarunk adni valamit, vagy egy szolgáltatást népszerűsítünk, esetleg saját, személyes véleményünket terjesztjük valamely önös vagy önzetlen érdekből, bármilyen, akár szellemi terméket szeretnénk is megosztani másokkal, ha valamit szeretnénk másoktól, a célközönség és célcsoportok meghatározására és felosztására is gondolnunk kell, persze céljainktól és a rászánt erőforrások mértékétől függően. A célcsoportok meghatározására és az így kapott eredmények felhasználására, azok folyamatos, a változásokat követő frissítésére azért van szükség, mert nyilvánvalóan nem győzhetünk meg egyesével mindenkit arról, hogy miért az általunk kínált valami a lehető legjobb, és miért nem tud a kedves ügyfél anélkül a továbbiakban boldogan élni.

Az eddigiek alapján úgy tűnhet, hogy talán elegendő lehet, ha megkérdezzük ügyfeleinket, vásárlóinkat arról, hogy mit is szeretnének. A probléma sajnos az, hogy ezt általában ők sem tudják. Így nem elégedhetünk meg azzal, hogy gondosan kijelöljük célcsoportunkat, és ehhez kapcsolódóan felépítünk egy buyer personát, hiszen az emberek, így potenciális ügyfeleink is nagyon sokfélék lehetnek, különböző, általuk sem mindig ismert késztetésekkel és vágyakkal. Így hát a célközönség meghatározását az adott termékkörhöz, vagy éppen az aktuálisan tervezett kampányhoz kell igazítanunk céljaink eléréséhez.

Malcolm Gladwell választás, boldogság és spagetti szósz című előadásában beszél arról, miért fontos az emberek igényeinek felmérésekor a megfelelő kérdés feltevése. Nem szabad végletekben gondolkodnunk, hiszen az általunk feltett kérdésekre több helyes válasz is létezhet, illetve a vásárlók igényei szempontjából helyes válaszok egész skálája létezik, mint ahogy a felidézett kutatásokat és feldolgozásukat követően több száz féle spagettiszósz is elérhető a boltok polcain.

Ismernünk kell potenciális vásárlóink igényeit, késztetéseit, megoldásra váró problémáit ahhoz, hogy meg tudjuk őket oldani. Ehhez megfelelő, bár időigényes megoldás lehet a közösségi média felületein zajló, üzletünkhöz kapcsolódó kommunikáció folyamatos monitorozása. Természetesen az ügyfélkörről szerzett ismeretek a befektetett energia mennyiségével arányosak.

Mémül szóló brandek, avagy a mém marketing

Gondoltuk volna, hogy a mém, mint jelenség régebb óta velünk van, mint maga az Instagram? E heti fordítás cikkünk a mém marketinget és annak 5 vezérelvét mutatja be.

Olvassa el ezt az írásunkat is!
Mémül szóló brandek, avagy a mém marketing fejléc

Ha nem ismerjük a célközönséget és nem foglalkozunk az ügyfeleink igényeivel, vagy esetleg nem sikerül megértenünk őket, az akár a legnagyobb brand-eket is tévútra viheti. Gondoljunk csak a Gap 2010-es teljes arculatváltására, ami olyan szintű azonnali ellenállásba ütközött, hogy a cég néhány nap alatt visszatért régi arculatához. Ez a kör elkerülhető lett volna a vállalat stratégiájának pontos és hosszútávú átgondolásával, célcsoportok meghatározásával és megismerésével.

Ha ismerjük ügyfeleink vágyait, eleget tudunk tenni nekik, és a boldog vásárló – azon túl, hogy boldog cégtulajdonost is eredményez – teljesen ingyen és ritkán látott hitelességgel viheti hírét üzletünk, szolgáltatásunk, eladásra kínált termékünk nagyszerűségének.

Amennyiben érdekesnek találta cikkünket, ajánljuk, olvassa el a továbbiakat is.
Ossza meg másokkal is!