Marketing Döntések Magazin

diskurzus marketingről és digitális eszközökről

Mémül szóló brandek, avagy a mém marketing

Gondoltuk volna, hogy a mém, mint jelenség régebb óta velünk van, mint maga az Instagram? E heti fordítás cikkünk a mém marketinget és annak 5 vezérelvét mutatja be.

Mém fordítás

Az eredeti cikket írta:  James McCrae

Hisszük vagy sem, a mémek régebb óta velünk vannak, mint maga az Instagram.

Richard Dawkins – az egyik legismertebb evolucionista tudós – ‘Az önző gén’ című könyvében írt egy olyan antropológiai koncepcióról, mely alapján kimutatható, hogy a mémek tulajdonképpen a biológiai rendszeren, vagy épp a társadalmon belüli virális terjedés ideájának reprezentációi.
A túlélésre való törekvésért felelős gén imitációs aktusa tulajdonképp egy primitív, biológiai mémnek is tekinthető. Akárcsak egy fülbemászó dallam népszerűsítése. Dawkins szerint a mémek olyanok, akár ‘bizonyos ideák, viselkedésmódok, stílusok, melyek egy kultúrán belül emberről emberre terjednek.” Akárcsak a vírusok. A mémeket azért utánozzák, azért terjesztik, mert megütnek egy bizonyos közös hangot és növelik evolucionális túlélés valószínűségét.

És lőn, az internet és a közösségi média megjelenésével minden áldott nap kaphatunk pár virális tartalmat a reggeli hírfolyamunkba. Legyen az egy vicces kép, vagy rövid videó – hogy csak néhány példát említsünk: Boromirtól Grumpy Caten át Gene Wilder ‘Willy Wonkájáig -, a lényeg mindig a szellemes, vicces (kép)felirattal való összepárosítás.

Fordítás mém Boromir

Vagyis, ha ilyen sok ember figyelmét odavonzza, természetes, hogy márkák is kapva kapnak rajta.

Miért repültek rá annyira a marketingesek?

Egy átlagember legalább napi 100 percet tölt el a közösségi média fogyasztással, világunkat pedig barátaink és az általunk követett influencerek viccei, kommentjei (in)formálják. A mémek pedig otthonosan mozognak a közösségi média nyelvében. Nincs ember, aki ne lenne mérges – de legalábbis egy kicsit bosszús – csak mert márka szponzorált hirdetések zavarják meg egy vicces YouTube videó nézése közben.

Ezért a brandeknek sem árt résen lenniük; okosabb, szellemesebb tartalmat gyártaniuk és publikálniuk a közösségi média felületein. Vagyis kevesebb promóció, több humoros ‘internetes trécselés’. Bárhogy is legyen, erre a brandeknek két lehetőségük van: vagy egy már jól bejáratott mémet formálnak át saját arculatukra és látják el azt saját üzenetükkel, vagy alkotnak egy egészen újat.

Ha a ‘secondhand’ módszert választják, nagyon kell vigyázni, hogy a kész ‘művek’ nehogy a lustaságot és a kreativitás teljes hiányát árasszák magukból, nem beszélve az eredeti kép szavatosságának lejártáról…

Ha azonban az újdonság varázsával próbálkoznának, szabad utat lehet engedni a kreativitásnak. Hogy is mondják? Ha ez most bejön, nagyot fog szólni.

Fordítás mém Dos Equis

Mindenkinek megvan az  “I don’t always x, but when I do, I y” képecske? A Dos Equis sörkampányához készült és annyira eltalálták a dolgot, hogy máig lelkesen ‘mutálódik’. (Bővebben a mém történetéről ezen a linken lehet olvasni.)

Célcsoport vagy buyer persona?

Ahhoz, hogy valamit sikerrel értékesítsünk, tisztáznunk kell, hogy kik azok, akik úgy érzik, számukra termékünk nélkülözhetetlen. Nyilvánvaló, hogy sokszor még az sem egyszerű, hogyan gondoljunk vásárlóinkra. E heti tallózónkban a célcsoportok és a buyer persona (az elképzelt és csoportra reprezentatív minta vásárló) meghatározásának szükségességét járjuk körül.

Olvassa el ezt az írásunkat is!
Célcsoport vagy buyer persona fejléc

A mém marketing 5 vezérelve:

  • Beszéljük a nyelvet! Vegyük magunkat körül olyan emberekkel, akik ‘anyanyelvi szinten beszélik a mémek és a közösségi média nyelvét. Meg fogjuk látni, a célközönség nyomban kiszúrja a kényszeredett próbálkozást, és egy brand számára alig van ennél ártalmasabb.
  • Ne vegyük magunkat túl komolyan! A mémek azért tudnak hatni, jól működni, mert viccesek és csak meg akarnak nevettetni. Mutassuk meg a brandünk emberi oldalát, hogy nem félünk hülyéskedni.
  • Nyugtasson meg bennünket a tudat, hogy a viccet úgysem fogja mindenki érteni. Az egész a targetálásról, célzásról szól; rálelni a tökéletes közegre, ha tetszik: célcsoportra.
  • Tegyük magunkat minél ‘megoszthatóbbá’! Ne felejtsünk el releváns hashtageket használni, csalogassuk magunk és aktivizáljuk kérdésekkel közönséget, valamint biztassuk őket saját barátaik betagelelésére, hogy online szájhagyomány is útján terjedjen a hírünk.
  • Legyünk mindig aktuálisak! A mém kultúra fénysebesen változik, és minden, de minden hatással van rá, legyen szó éppen aktuális eseményekről, sportról, politikáról, celeb pletykákról, vagy épp a legutóbbi virálisan terjedő YouTube videóról. Mindig kísérjük figyelemmel a választott téma ‘hőfokát’, hogy mennyire tartja lázban az embereket, vagyis magyarán szólva: csak addig üssük a vasat, míg az meleg!


Teljességgel mindegy, hogy már egy ‘bizonyított’ mémmel, vagy egy saját produktummal vágunk neki a kalandnak; a mém marketing egy rendkívül szórakoztató lehetőség arra, hogy felhasználhassuk a közösségi média erejét.

Amennyiben érdekesnek találta cikkünket, ajánljuk, olvassa el a továbbiakat is.
Ossza meg másokkal is!