Értékesítési csatornák

Az értékesítési csatorna azon szervezetek összessége, amelyek részt vesznek az értékesítési folyamatban, azaz a közreműködésük révén kerül a fogyasztó számára elérhetővé az adott árucikk vagy szolgáltatás. Az értékesítési csatorna fogalma a marketing tudomány fejlődésével alakult ki, és a termelő és a vevő közötti információ-, pénz- és áruáramlást jelenti.

Az értékesítési csatornák kiválasztása és működtetése fontos döntés a vállalatok számára, mivel ez befolyásolja a termék elérhetőségét, árát, minőségét és imázsát a piacon. Az értékesítési csatornák típusa és hossza függ a termék jellegétől, a piac sajátosságaitól, a versenytől, a költségektől és a vevői igényektől. Az értékesítési csatornák lehetnek közvetlenek, ha a termelő közvetlenül a vevővel lép kapcsolatba, vagy közvetettek, ha egy vagy több közvetítő (pl. nagykereskedő, kiskereskedő, ügynök) is részt vesz a folyamatban.

Az online marketing területén az értékesítési csatornák használata egyre elterjedtebb, mivel lehetővé teszi a vállalatok számára, hogy szélesebb piacot érjenek el, csökkentsék a működési költségeiket, és hatékonyabban kommunikáljanak a vásárlóikkal6. Az online értékesítési csatornák közé tartoznak például a webáruházak, a közösségi média platformok, a hirdetési hálózatok, a metakeresők, a mobil applikációk, a B2B értékesítési portálok, vagy a partnerségi programok7. Mindegyik csatornának megvannak a maga előnyei és hátrányai, ezért a vállalatoknak a saját termékükre, célpiacukra és marketing stratégiájukra szabva kell kiválasztaniuk a legmegfelelőbbeket.

Kapcsolódó kulcsszavak: disztribúció, marketing mix, kereskedő, ügynök, online kereskedelem.